مقالات

کاربرد اینورتر A510s در جرثقیل و بالابرها

اینورتر در جرثقیل و بالابرها

اینورتر A510s، تمام قابلیت های A510 را دارا می باشد. علاوه بر آن این درایو از کارت های ارتباطی سرعت بالا و گواهینامه ایمنی STO پشتیبانی می کند و قابلیت اتصال راکتور DC خارجی را دارد که به کاربران اجازه می دهد تا به طور موثری هارمونیک های تغذیه ورودی را کاهش داده و کیفیت توان را افزایش دهند.

بالابر به منظور حمل بار و نفر، یا کار در ارتفاع یا در خطوط تولید جهت انتقال بار و هم سطح‌سازی به کار می‌رود.

بالابرها از مکانیزم‌های مختلفی برای بالابری استفاده کرده و تفاوت‌های اساسی با بالاکشنده‌ها و جرثقیل ها و لیفتراک ها دارند. نیروی بالابری توسط انواع مکانیزم‌ها مانند الکتریکی، پنوماتیکی یا…در دستگاه‌های مختلف ایجاد می‌گردند که هریک با توجه به نوع کاربرد و نیاز مشتری طراحی می‌گردند. درهریک از این بالابرها عوامل تعیین‌کننده‌ای همچون ظرفیت، ایمنی، محیط کاری، نوع کاربرد و قیمت تمام شده دستگاه، نوع مکانیزم را مشخص می‌نماید. در ایران به وینچ‌های ساختمانی که برای بالا کشیدن مصالح به طبقات استفاده می‌شود به اشتباه بالابر می‌گویند.

کار با بالابرها با خطراتی همراه است. ابتدا اینکه ممکن است مکانیزم ترمز به طور ناگهانی قفل یا رها شود، پس نیاز است اینورتر این اطمینان را ایجاد نماید که گشتاور داخلی برای نگه داشتن بار کافی است و لغزش و نوسان در آن اتفاق نمی افتد. برای تست ایمنی، در کاربرد بالابر نیاز است حالت اضافه بار در فرکانس های پایین تست شود. اینورتر باید تعیین کند چه زمانی ترمز مکانیکی فعال شود و سیستم ترمز هم نیاز است متناسب با فرکانس خروجی اینورتر وضعیت خود را تغییر دهد. بار باید توسط گشتاور ترمزDCقفل شود.

 

انتخاب اینورتر

یکی از راه های انتخاب اینورترها انتخاب از نظر کاربردشان است. اینورتر بالابر یکی از کاربردی ترین نوع اینورترها هستند که برای مصارف گشتاور ثابت استفاده میشوند. به کاربری هایی که در طول انجام کار از گشتاور موتور کم یا زیاد نمیشود مصارف گشتاور ثابت می گویند. از جمله این کاربری ها می توان به بالابر ها، آسانسور ها، نوار نقاله ، جرثقیل اشاره کرد.

میتوانیم از اینورتر A510 یا A510s برای کاربرد بالابر استفاده نماییم.در کاربرد بالابر نیاز است گشتاور بالایی در سرعت های پایین ایجاد گردد، به همین دلیل برخی مواقع نیاز است اینورتری با یک رنج بالاتر انتخاب گردد.

باید از مد V/Fاستفاده شود ، در این وضعیت گشتاور فرکانس پایین با کمک ترمز DCایجاد می شود. همچنین نیاز است مقاوم ترمز مناسبی بر روی اینورتر نصب شود.

در تصویر زیر از اینورتر A510در کاربرد بالابر با وزن ۲.۸تن استفاده شده است. مشخصات موتور برابر با ۵HP/50H با جریان و ولتاژ ۲۲۰/۳۸۰، ۹.۸A/17Aو سرعت ۱۱۳۰rpmمی باشد. نسبت گیربکس استفاده شده ۶۴:۱بوده و مکانیزم ترمز مکانیکی با کمک سیگنال خروجی اینوتر کنترل می شود.

کاربرد اینورتر در جرثقیل

مشخصات بار

ماکزیمم جریان بدون بار در فرکانس خروجی ۵۰هرتز برابر با ۷.۱آمپر، در بار۳تن و ۵۰هرتز برابر با ۱۰.۵آمپر(مینیمم جریان ۷.۵آمپر) و در ۴تن با فرکانس ۵۰هرتز برابر با ۱۲.۵امپر( مینیمم ۸.۳امپر) است. با کاهش فرکانس به ۶و ۴هرتز، ماکزیمم جریان خروجی در ۴تن همچنان برابر با ۱۲.۵امپر بوده و اینورتر عملکرد پایداری از خود نشان داده است. و در تمامی حالات جریان خروجی بالابر کمتر از ۱۵امپر بوده است.

 

مزایای استفاده از اینورتر

اینورتر A510sدر مد کنترلی V/Fدر بار ۴تن در هر دو فرکانس ۵۰و ۴ هرتز جریان خروجی ۱۲.۵امپری را تامین نموده است که میتواند مانع از نوسان و لغزش بالابر گردد.

اگر از اینورتر در مد وکتور استفاده گردد، می توان از قابلیت ترمز DCاینورتر در زمان توقف استفاده نمود.زمانی که به اینورتر فرمان توقف داده می شود، تابع گشتاور توقف توسط اینورتر فعال میگردد. این فانکشن در مد Sensorless قابل استفاده نمی باشد، اما در حالت با بار و لغزش بیشتر از ۰.۵هرتز این تابع فعال میگردد. بنابراین در سرعت های پایین، A510می تواند بار را به کمک ترمز DC در زمان توقف نگه دارد.

 

اینورتر بالابر

با توجه به این موضوع که اینورتر بالابر در لحظه ی استارت خود نیاز به گشتاور بالایی دارند در اجزای داخلی اینورتر بالابر از تجهیزاتی استفاده شده است که در فرکانس پایین بتواند گشتاور بالایی را تولید کند تا موتور زیر بار نماند.

به عبارت دیگر در لحظه ی استارت اینورتر بالابر، دور الکتروموتور پایین اما زور آن بالاست تا در مقابل اینرسی کابین و جسم داخل آن مقابله کرده و آن را بالا بکشد. از طرفی دیگر در بالابرها یا آسانسورها در حرکت برگشتی (پایین آمدن کابین) علاوه بر نیروی موتور گرانش زمین هم اضافه می شود و کار را برای کنترل کابین سخت میکند در این شرایط یک نیروی بازگشتی (regeneration) از موتور به شبکه وارد شده که باعث صدمه به الکتروموتور و شبکه می شود. در اینورتر بالابر از از یک سیستم مقاوت ترمز (Breaking Unit) برای محدود کردن دور الکتروموتور و انرژی بازگشتی استفاده می شود که به اتلاف این نیروی بازگشتی می پردازد.

 

مزایای اینورتر بالابر

کاهش انرژی مصرفی و در نتیجه کاهش هزینه برق

کاهش جریان راه اندازی و لذا افزایش طول عمر الکتروموتور

امکان تغییر جهت الکتروموتور

داشتن حفاظت از اضافه بار

امکان کار موتور در زمانی که ولتاز ورودی متغییر است

امکان کنترل از راه دور (شبکه کردن)

امکان افزایش سرعت و فرکانس بیشتر از مقدار نامی الکتروموتور و برنامه ریزی کردن حرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *